Blogi
Finantspettus võib tabada igaüht: kuidas pettuseid ära tunda

Finantspettused on üha kasvav probleem. Politsei- ja Piirivalveameti andmete kohaselt kaotasid eelmisel aastal Eesti inimesed üle 7 miljoni euro. Tegelik kahju võib olla suurem, kuna kõik inimesed ei teavita juhtumist. Pettused ja kavalad skeemid võivad esmapilgul küll tunduda usutavad, kuid nende tagajärjed võivad olla väga valusad. Just seetõttu on oluline osata ohte märgata ja end kaitsta.
Hetkel toimub Pangaliidu pettuste tõkestamise kampaania „Petturil on mitu nägu“, mille eesmärk on tõsta inimeste teadlikkust erinevatest küber- ja telefonipettuste skeemidest ning anda nõuandeid, kuidas ennast kaitsta. Loe edasi, et õppida pettuseid ära tundma ning teada, mida ette võtta kui siiski oled pettuse ohvriks langenud.
Liiga hea, et olla tõsi
RIA hoiatab, et igasugune telefoni-, sotsiaalmeedia- või suhtlusrakenduse kaudu pakutavate investeerimisvõimaluste suhtes tuleb olla ettevaatlik. Finantspettused võivad peituda näiliselt usaldusväärsete pakkumiste taga. Petturid kasutavad sageli ära inimeste loomulikku soovi oma rahalist olukorda parandada või saavutada majanduslikku kindlustunnet. Tihtilugu pakutakse "kõrge tootlikkusega" investeerimisvõimalusi, "riskivaba tulu" või "ainulaadset võimalust", mis nõuab kiiret reageerimist. Ajasurvet kasutatakse osava taktikana, et sa ei jõuaks mõelda ja tegutseksid kohe – seega ära tee otsuseid emotsiooni ajel ega kiirustades.
Ära jaga oma andmeid
Petturid ei tegutse alati anonüümselt või kahtlaste linkide kaudu. Sageli luuakse professionaalse välimusega veebilehti, võltsitakse ametlikke dokumente või esinetakse pangatöötaja, investeerimisnõustaja või isegi tuttava nimel. Mida usaldusväärsem mulje, seda lihtsam on inimesi eksitada. Seepärast on oluline alati kontrollida allikate usaldusväärsust, mitte jagada isiklikke andmeid ega teha rahalisi otsuseid kiirustades. Kui miski tekitab kahtlust, olgu see ootamatu kõne, investeerimisettepanek või kiirelt kaduv "sooduspakkumine", tasub küsida professionaalset nõu ja võtta hetk järelemõtlemiseks. Sageli piisabki ühest kontrollivast sammust, et vältida petta saamist.
Ole ettevaatlik ka sotsiaalmeedias levivate "mängude" suhtes ning ära jaga oma isiklikke või pangaandmeid isegi siis, kui suhtlus näib ametlik. Swedbanki andmetel on viimastel kuudel oluliselt kasvanud petlike loteriimängude ja küsitluste hulk.
Täpsemat infot enda kelmide eest kaitsmise kohta leiad ka Politsei- ja Piirivalveameti leheküljelt.
Kuhu pöörduda, kui oled pettuse ohvriks langenud?
Kui oled pettuse ohvriks langenud, ära tunne end süüdi ega jää oma murega üksi. Pettused võivad tabada igaüht ning oluline on kiiresti abi otsida. Abi otsimine ei ole nõrkus, vaid tark otsus, sest nii aitad potentsiaalselt pettureid tabada ja väldid veelgi suurema kahju tekkimist.
Politsei- ja Piirivalveamet soovitab pöörduda järgnevate asutuste poole:
Pank
Võta kohe ja alati ühendust oma pangaga, kui avastad, et oled pangamakse teinud kelmidele. Täiendav info: Swedpank, SEB pank, LHV, Luminor, Coop pank.
PPA küberkuritegudest teavitamise veeb
Võta ühendust, et politseile anda kelmidest teada. Sinu antud teade võib aidata politseil kelme paremini tabada.
Veebipolitseinik
Võta ühendust siis, kui kahtlustad kedagi kelmuses või oled kokku puutunud kelmiga.
Võlanõustamine
Võta ühendust siis, kui oled kelmide käe läbi sattunud võlgadesse, mida sul on raske tagasi maksta.
Tasuta õigusabi
Võta ühendust siis, kui oled kelmide tõttu sõlminud tehinguid, mis on olnud pettused.
Tarbijavaidluste komisjon
Võta ühendust siis, kui satud müügipettuse ohvriks või soovid kontrollida, kas mõni kaupmees on tarbijakaitse mustas nimekirjas.
Psühholoogiline esmaabi telefonis ja chatis
Võta ühendust siis, kui oled sattunud kelmuse ohvriks, oled endast täiesti väljas ja ei tea, mida edasi teha.
NB! Pea meeles, et Perfi suhtleb ainult ametlikult @perfi.ee lõpuga e-postiaadressilt ja +372 540 10 488 klienditeeninduse telefonilt. Perfi järgib kõiki andmekaitse nõudeid ega küsi kunagi sinu isiklikke andmeid sotsiaalmeedias, sõnumirakendustes ega muudes kolmandates kanalites. Kui kahtled, kontrolli alati saatjat ja vajadusel võta otse ühendust Perfi ametlike kanalite kaudu. Perfi turvalisuse kohta saad lugeda siit.