TURVALISTUS
Kuidas on tagatud minu makse turvalisus?
Kui teete makse Perfi platvormil (www.perfi.ee) või läbi Perfi mobiilirakenduse, on teie makse turvaline ja jõuab teenusepakkujateni. Olge ettevaatlikud, et te ei logiks oma konto andmetega sisse läbi linkide, mille veebiaadress ei alga www.perfi.ee kui saate lingi ebatavaliselt e-posti aadressilt, tundmatult telefoninumbrilt jne. Kui avate lingi ja näete, et lehekülje algus erineb www.perfi.ee-st, sulgege leht ja tehke makse, logides otse sisse õigele veebilehele. Meie lingid on alati samasuguse veebilehe algusega, peale kaldkriipsu võib olla lisateksti, tähti või numbreid. Mõnikord loovad petturid sarnaseid lehti, kus sama fraas on eraldatud sidekriipsuga, on valitud teine riigikood, näiteks: www.perfi.eu, sel juhul on parem leht sulgeda ja valida muu sisselogimismeetod.
Millistel viisidel üritavad petturid raha ja andmeid välja petta?
Petturid võivad proovida teiega ühendust võtta mitmel erineval viisil:
- telefoni teel: lühisõnumite ja kõnedega;
- e-posti teel: kirjad kahtlaste linkidega, tundmatutelt saatjatelt;
- internetis: erinevates vestlusrakendustes, julgustades annetama, osutades valedele heategevusorganisatsioonidele ning kiire rikkumise võimalusi pakkuvate reklaamidega või võltsitud „edulugusid“ ning kuulsuste pilte sisaldavate artiklite kaudu, kutsudes investeerima jne;
- sotsiaalmeedias: mitmesuguste reklaamlinkide kaudu, mis suunavad valedele investeerimisplatvormidele;
- isikliku suhtluse käigus.
Näiteks võib inimene saada SMS sõnumi, e-maili, sotsiaalmeedia või muude veebipõhiste platvormide kaudu pöördumise, millega püütakse teda meelitada petturlikule, sageli originaalisarnasele veebisaidile ning seal palutakse sisse logida oma kontole või pangakontole. Pärast sisselogimist edastatakse need andmed või maksed petturitele.
Kellena petturid kõige sagedamini esinevad?
Petturid võivad esineda kui: panga- või õiguskaitseorgani esindajad, äripartnerid, juhid, investeerimiskonsultandid, ostjad, müüjad jne. Kui saate ootamatu kõne või suhtlete ootamatult võõrastega, olge ettevaatlik ja tähelepanelik. Kui teil on kahtlusi isiku kontaktide autentsuse või esitatud taotluse sisu usaldusväärsuse suhtes, kontrollige alati teavet näiteks Google'i otsinguga või otse oma makseteenusepakkujale helistades. Pidage meeles, et meie töötajad ei küsi kunagi teie pangakonto jääki ega pangakaardi numbrit, pangakaardi kehtivusaega või CVV-koodi. Ärge avaldage neid andmeid võõrastele! Näide: petised võivad proovida teid veenda raha üle kandma või avaldama sisselogimisandmeid oma elektroonilise maksekonto jaoks. Need isikud võivad teeselda antud organisatsiooni töötajaid ja olla väga veenvad, seega olge ettevaatlik, mida teiste inimestega jagate. Meie töötajad võivad küsida teilt teie konto ID-d, kuid nad ei palu kunagi teil avaldada oma konto parooli. Hoidke seda turvaliselt ja ärge jagage seda teistega!
Kuidas tuvastada e-kaubanduse petuskeeme?
Võltsitud sõnumite ja/või veebilehtede eristamine on võimalik, kontrollides hoolikalt saadud e-maili saatja aadressi. Tavaliselt saadetakse meie sõnumid aadressilt info@perfi.ee. Petturid võivad saata sõnumi sarnasest e-posti aadressist (näiteks: info@perfi.ee - nimi on kirjutatud puuduva tähega). Samuti peaksite kontrollima e-posti sõnumiga saadetud veebilehe lingi (URL) autentsust, liigutades arvutis hiirekursorit selle kohale ja veendudes, et aadress on ehtne, st päris veebilehe algne URL (nt https://perfi.ee). Lisaks veenduge, et sellel veebisaidil on SSL-sertifikaat (https://).
Kuidas kasutada turvaliselt maksevahendeid ja makseteenuseid e-ruumis?
Ärge jagage oma makseplatvormile sisselogimisandmeid, PIN-koode, maksekaardi CVV-koodi, kaardi numbrit, e-panga kasutaja ID-d jne kellegagi. Olge ettevaatlik, jagades igasugust teavet sotsiaalvõrgustikes, vältige isikliku iseloomuga teabe salvestamist avalikult kasutatavatesse arvutitesse. On äärmiselt oluline teada, et teie maksekaardi andmeid ei kasutata kunagi konto krediteerimiseks. On oluline valida turvalised paroolid. Need peaksid olema piisavalt keerukad, et teised isikud ei oskaks ära arvata, neid tuleks regulaarselt muuta ja need peaksid olema teada ainult kasutajale endale. Kasutage ainult makseteenusepakkuja ametlikku mobiilirakendust (vt allpool olevad lingid ametlikule Perfi rakendusele), logige alati välja pärast sessiooni. Enne internetilinkidele klõpsamist veenduge, et tegemist pole pettusega. Ärge sisestage PIN-koode ega muid andmeid lehtedele, mille usaldusväärsuses te pole täiesti kindel, isegi kui link tuleb usaldusväärse isiku käest.
Lingid ametlikule Perfi rakendusele:
Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=lt.vienasaskaita.mobile&hl=en&gl=US ;
Apple App Store: https://apps.apple.com/lt/app/viena-sąskaita/id552478529 .
Kas on ohutu kasutada avalikku Wi-Fi-võrku?
Häkkerid võivad samuti kasutada avalikku Wi-Fi-võrku pahavara levitamiseks. Kui lubate oma arvutis failide jagamist, on häkkeritel üsna lihtne installeerida nakatunud tarkvara teie arvutisse. Seetõttu peaksite veenduma, et kasutate usaldusväärset traadita võrku (Wi-Fi), kuna võltsitud / ebatõenäolisi juurdepääsupunkte võib kasutada teie andmete varastamiseks. Kui teil on kahtlusi Wi-Fi võrgu usaldusväärsuse osas, on parem mitte seda kasutada. Ärge kasutage avalikes kohtades mitteusaldusväärseid, paroolita Wi-Fi traadita internetiühendusi.
Kuhu pöörduda, kui saate aru või kahtlustate, et olete petturite lõksu langenud?
Kui saate aru, et võite olla petta saanud, peaksite kohe võtma ühendust meiega, samuti oma arvelduskontot teenindava pangaga või makseteenusepakkuja ja politseiga - neil on võimalus blokeerida veebilehed, mis pakuvad ebaseaduslikke finantsteenuseid. Tegutsege kiiresti ja selgitage detailselt asjaolusid. See on hädavajalik petturite peatamiseks ja/või raha tagasisaamiseks.
Meie kontaktandmed:
Tel.: +372 540 104 88
E-post: info@perfi.ee